حج چیست | توضیحاتی در مورد حج

حج زیارتی سالانه به مکه می باشد که از مسلمانان انتظار می رود در طول زندگیشان حداقل یک بار بروند. حج یک کلمه ی عربی است و به معنی ( قصد سفر کردن ) می باشد . حج پنجمین ستون اسلام می باشد بقیه شامل شهادت( بیان کننده اعتقاد) صلاه" ( نمازهای روزانه) ذکات ( صدقه دادن) روزه ( روزه گرفتن در ماه رمضان) .

بر چه کسی حج واجب است؟

حج بر مسلمانان بالغ واجب است که حداقل یک بار باید بروند. آنها باید از نظر ذهنی، فیزیکی و مالی توانایی رفتن به این سفر را داشته باشند. کسانی که این شرایط را داشته باشند میتوانند نام نویسی کنند.

حج چه زمانی می باشد ؟؟؟

زیارت به مدت یک ماه، در ماه ذی الحجه ،آخرین ماه از تقویم مسلمانان برگزار می شود .مناسک حج از هشتم تا دوازدهم ذی الحجه انجام می شود.که در تقویم مسلمانان برپایه ی سال قمری است اما در تقویم میلادی هر سال عوض می شود و 10 یا 11 روز زودتر از سال قبلی می باشد. در سال 2016 حدودا دهم یازدهم مهر بوده است.

چند نفر به حج می روند؟؟

هر سال 2 تا 3 میلیون نفر در سراسر دنیا در مکه برای اعمال حج گردهم می آیند . و این بزرگترین گردهمایی انفرادی از مردم در این سیاره می باشد.

حج چگونه شروع شد؟

مناسک حج که امروزه برگزار میشود بوسیله حضرت محمد (ص) بنا نهاده شده بود اما بر پایه ی قرآن حضرت ابراهیم بنیان گذار آن بوده است که در انگلیس هم به حضرت ابراهیم اشاره شده. مسلمانان براین باورند که حضرت ابراهیم از طرف خدا دستور گرفته بودند که همسر خود هاجر و پسرشان اسماعیل را تنها در صحرای بیت المقدس ترک کنند. هاجر با ناامیدی هفت بار بین دو تپه از صفا و مروه در جستجوی آب گشت اما چیزی نیافت. با ناامیدی به سمت پسرش بازگشت و مشاهده کرد که پسرش پایش را روی زمین کشید و ناگهان آبی در آن محل به سمت جلو سرازیر شد و آن چاه زمزم نام گرفت که هم اکنون در مسجدالحرام مکه می باشد. زائران حج در زمان حج از چاه بازدید می کنند. زائران عمره از آب زمزم مینوشند.

مناسک حج چه چیزهایی است؟

اعمال حج برای زائران شامل
احرام : زمانی که زائران به مکه می رسند وارد مکان احرام می شوند (پاکدامنی) که برای زائران می باشد . مردها باید لباس احرام بر تن کنند که شامل دو تکه لباس بدون دوخت و گره و سفید می باشد که به دور بدن خود می پیچند به همراه سندل. این لباس سنبل خلوص اتحاد و برابری است و چیزی از برتری مقام و فرهنگ در آن دیده نمی شود. برای خانم ها شرایط کمتر است آنها معمولا لباس سفید دارند که فقط دست ها و صورتشان دیده شود.تا زمانی که محرم هستند، نباید ناخن ها و موهایشان را کوتاه کنند.
طواف : هر فرد هفت بار در جهت گردش عقربه های ساعت به دور کعبه در مسجدالحرام راه میرود(کعبه به شکل مکعب درست شده و برای مسلمانان جهت قبله است) کعبه بوسیله ابراهیم ساخته شده بود و مهم ترین و مقدس ترین مکان در اسلام میباشد.
صفا و مروه : زیارت کنندگان هفت بار بین کوههای صفا و مروه میدوند(مانند کاری که هاجر در زمان پیدا کردن آب انجام داد) .
کوه عرفات : زیارت کنندگان به کوههای هموار عرفات می روند جایی که حضرت محمد آخرین وحی خود را برای زندگی دریافت کرد.
* سنگ زدن به شیطان بعد ازعرفات آنها به سمت مشعرالحرام و سپس به منا حرکت می کنند تا اعمال سنگ زدن را انجام دهند. براساس تشریفات مذهبی آنها به سه دیوار سنگ پرتاب می کنند و این نماد این است که زمانی که شیطان در تلاش برای فریب دادن حضرت ابراهیم برای سرپیچی از فرمان خدا بوده است پیامبر به سمت او در سه جهت سنگ پرتاب می کند تا او را از خود دفع کند. 
* عید غدیر تا قربان: ده روز از ماه ذی الحجه را شامل میشود و سه روز اول جشن عید قربان (ضیافت قربانی برای شفاعت) می باشد زائران تشریفات مذهبی خود را با قربانی کردن حیوانات(قربانی) انجام می دهند و برای کامل شدن حج مناسک ادامه می یابد. *
قربانی: که از زبان عربی گرفته شده است جشن قربانی کردن ابراهیم است که او راضی به قربانی کردن پسرش اسماعیل شد اما به خواست خدا اسماعیل زنده ماند و قوچی را جایگزین او برای قربانی کردن فرستاد.

برای خرید فیش حج و حج تمتع روی کلمه کلیک کنید.

Comments